بنای سدید
3 - بنای استوار
چشم ها را باید شست ، جور دیگر باید دید.چرا که بهار باطراوت و پاک آیین از راه رسیده است تا ما را به اصل فطرت و خلقت انسانی توجّه دهد. اعتدال ربیعی لحظه به لحظه ما را به رعایت عدل و انصاف دعوت می کند و به میانه روی در امور سفارش می نماید.
سرسبزی دشت و دمن و خوشگواری هوا و عطر انگیز بودن فضای پُر شکوفه ی بهاری ،همه و همه به برکت برابری شب و روز و تعادل در اجزای طبیعت است. فرصت را غنیمت شمریم و از این ایّام توشه برگیریم. می توان به خویشتن خویش بازگشت و به ندای وجدان توجّه کرد و به هشدارهای فطرت گوش فرا داد و نفس را به محاکمه کشید.اگر یک گام به روی نفس بگذاریم، در گام بعدی به خدا رسیده ایم.
فاصله ی میان ایمان و یقین ، چهار انگشت است؛ ایمان آن است که آن را می شنویم و یقین آن است که آن را می بینیم. و فاصله ی بین چشم و گوش چهار انگشت است. این نکته ای بود که سومین امام شیعیان، ابا عبدالله الحسین (ع) به مرد عربی متذکّر شدند . حال آن چه می بینیم و می شنویم به عمل نیاز دارد.
پیامبر اکرم(ص) در خصوص ملازمت عمل وایمان فرمودند: " اَلایمانُ وَ العَمَلُ اخوانِ شریکانِ فی قَرَن ، لا یَقبلُ الله اَحَدَهُما الّا یُصاحِبِه " ( میزان الحکمه، ح 1289 ). یعنی؛ " ایمان و عمل دو برادر بسته به یک ریسمانند، که خداوند یکی را بدون دیگری نمی پذیرد" .
و امیرالمؤمنین علی- علیه السّلام- فرمودند: " العَمَلَ العَمَلَ و النَّهایه النَّهایه ثمَّ الاستقامه اَلاِستقامه ثمَّ الصَّبر الصَّبر و الوَرَع الوَرَع". ( میزان الحکمه ، ح 14257 ). یعنی؛ " کار کنید ، کار کنید و آن را به پایانش رسانید. و در آن پایداری کنید و آن گاه شکیبایی ورزید و پارسا باشید".
امام کاظم - علیه السّلام - فرمودند: " قلیل العَمَلِ مِنَ العاقلِ مَقبولٌ مضاعفٌ ". ( میزان الحکمه ، ح 14334 ). یعنی؛ " کار اندکِ خردمند، پذیرفته و دو چندان می شود".
یکی از اصول مهم در مدیریت فرهنگی، توجّه هم زمان به ایمان و عمل و پرهیز از ذهنیّت گرایی یا عمل گرایی محض است.در بیش از پنجاه خطاب قرآنی، ایمان و عمل صالح در کنار یکدیگر ذکر شده اند.
امید است در سال جهاد اقتصادی(*)، هرکس در هرجا ودر هر موقعیّتی که هست ، کار نویی را ارائه نماید. این کشور فقط و فقط با کار و تلاش ساخته می شود . این نکته را به دانش آموزان یادآور شویم و جامعه را تحت تأثیر فرهنگ کار و کار آفرینی قرار دهیم. تولیدعلم، خلّاقیت ، استفاده ی بهینه از امکانات و ابزار، نیاز جدّی آموزش و پرورش ماست. و انگیزه های پاک و الهی و درستی عمل، تنها راه نجات ماست.
پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: " اِذا عَمِلَ اَحَدَکُم عَمَلاً فََلُیُتقِنهُ ". ( نهج الفصاحه ،ح 2798 ). یعنی؛ " هرکس کاری می کند، باید آن را خوب انجام دهد."
مگر باور ما جز این است که رفتار درست ما، سازنده ی شخصیّت نونهالان و الگوی زندگی آنان است؟ پس یقین کنیم که فرزندان ما آنی نخواهند شد که ما می خواهیم، بلکه آنی می شوند که ما هستیم.
روزگار فعلی ما به گونه ای رقم خورده است که دشمن به جای بمباران یک کشور، مغزها را نشانه رفته است؛ و به جای پیاده کردن نیروی نظامی، با ناتوی فرهنگی خود و با امکانات رسانه ای به دنبال استفاده ی ابزاری از وجود یکایک ماست. وقتی آحاد یک ملّت می توانند ، هرکدام به تنهایی مانند یک بمب، عمل کنند، و دشمن این توانایی را در خود می بیند که جامعه را از درن تخریب نماید، نیازی ندارد که برای برخورد فیزیکی، هزینه ای بپردازد.
پس وضعیت کاملاً اضطراری است. و لازم است که اصحاب قلم و فرهنگ ، با کار و تلاش مضاعف و با بهره وری از اندیشه های غنی و ارزشمند معلّمانی چون شهید علّامه استاد مرتضی مطهّری - رضوان الله تعالی علیه - نسل فردا را بیمه نمایند. پیش نیاز این تحوّل ، باز سازی پایه های اعتقادی و باورهای دینی بر اساس روش و منش بزرگانی چون مطّهری است.
ما آن گونه عمل می کنیم که به آن معتقدیم. پس ایمان و عمل را توأمان به پیش ببریم. سخن استوار و گام های استوار، بنایی محکم و استوار را پدید خواهد آورد که تند باد حوادث قادر به تخریب آن نخواهد بود.
اصل اخوّت و برادری را رعایت کنیم و از امتیاز خواهی ها و سهم طلبی های بی مورد بکاهیم . از بهار الهام بگیریم و به تعادل در امور برسیم. همان طور که نبی مکرّم اسلام فرمودند: " اِستَووا ولا تَختَلِفوا فَتختَلِفَ قُلوبُکم "( نهج الفصاحه، ح 595 ). یعنی؛" با یکدیگر برابر شوید و مختلف نشوید تا دل هایتان مختلف نشود". و در جای دیگری فرمودند: " اِستَووا تَستَو قُلوبُکُم و تَماسّوا تَراحَموا ".( نهج الفصاحه ، ح 596 ). یعنی؛ " با یکدیگر برابر شوید تا دل هایتان برابر شود و با یکدیگر در ارتباط باشید تا به یکدیگر رحم کنید". و این بنا همان بنای استوار است .
دل هایتان همیشه بهاری و گام هایتان محکم و استوار باد!
( احمد فرهنگ ، نشریه «سدید» ، شماره 3، اردیبهشت 1387، انتشارات آموزش و پرورش کاشان ).
(*)در این وبلاگ،جای « سال نوآوری و شکوفایی» را با «سال جهاد اقتصادی » تعویض کردیم تا به روز باشد.